De Nederlandse context: reparatie-ecosysteem en circulaire economie

Onafhankelijke reparatiewinkels: kansen en uitdagingen

Onderzoek naar Nederlandse repair shops toont aan:

  • Concurrentie van informele reparatie (bijv. thuis reparateurs) vormt de grootste uitdaging, samen met nieuwe niet-gecertificeerde shops ResearchGate+6MDPI+6ResearchGate+6.

  • Ongeveer 59 % van de shops wisselt snel van leverancier, veelal uit China, op zoek naar lagere kosten; 47 % bouwt formele contractrelaties op.

  • Consumentvertrouwen is cruciaal: kwaliteit, transparantie en diensten zoals software‑support of datamigratie verhogen loyaliteit TS2 Space+7MDPI+7Foneday+7LifestyleJournal+14Phones.eu+1.

Samenwerking met refurbished partijen

Ook initiatieven zoals ThePhoneLab laten zien hoe Nederlandse repair shops vergroenen en professionaliseren: samenwerking met Swappie en Remarketed Group biedt trade‑in en refurbished verkoopmogelijkheden, met als doel 2 miljoen toestellen langer in gebruik te houden tegen 2030